THE SUPERVOID CHORAL ENSEMBLE - Live From the Downwhen Terminus
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Huascaran, legendárna dvojhora v južnej Amerike, vzbudzujúca rešpekt a strach, bola a stále je leitmotívom tretieho albumu slovenskej (art)jazz-rockovej legendy. „Huascaran“ sa monotematicky zaoberá tragickými udalosťami z 31. mája 1970, kedy sa zo severného vrcholu uvolnila masa ľadu a skál. Za päť minút prekonala mnohokilometrovú vzdialenosť do údolia a tam celkom zničila mesto Yungay. Iba v meste zahynulo 20.000 jeho obyvateľov a celkovo pri zemetrasení v údoli pod Huascaránom zahynulo skoro 80.000 ľudí. Medzi obeťami sa nachádzali aj pätnásti československí horolezci.
V dobe, keď vznikla FERMATA, bola československá rocková scéna miestami úspešne utláčaná nastúpujúcou normalizáciou, prostredníctvom cenzorov. Talentovaní muzikanti sa preto preorientovávali na inštrumentálny jazz-rock, ktorý nebol až takým tŕňom v očiach „vyvolených“. No ani v takomto prípade nemali muzikanti na ružiach ustlaté a aj inštrumentálnej hudbe museli davať zmysel, ktorý by uspokojil boľševické dušičky. Z toho dôvodu dávali fermaťáci svojim albumom rôzne koncepty.
„V tom čase sa cenzurovali všetky texty a aj kde texty neboli, bolo treba niečo vymyslieť. Pokiaľ sme chceli vydať nejakú platňu, musela byť „o niečom“. Aj takto sa zrodili naše komponované projekty.“ (Fero Griglák pre inzine.sk)
Na svojom treťom albume sa im túto koncepčnosť podarilo dotiahnuť do dokonalosti a snáď aj neprajnosť doby a mocipánov napomohla vzniku najúspešnejšej nahrávky FERMATY. Míľnika (česko)slovenskej hudobnej scény, ktorý podľa môjho názoru spĺňa tie najprísnejšie kritéria a v pohode sa vyrovná aj dnešnej jazz-rockovej tvorbe. „Huascaran“ vyšiel v roku 1977 a skupina sa na ňom predviedla v pozmenenej zostave. Basgitaru si uchytil stratený syn Ladislav Lučenič, ktorý album aj produkoval a bicích sa ujal Karol Oláh. Okrem týchto dvoch „nováčikov“ boli hlavnými postavami skupiny gitarový virtuóz, vtedy len dvadsaťštyri ročný Fero Griglák a jeho súputník, klávesák Tomáš Berka. Obaja mali mierne odlišné predstavy o hudbe, a tak sa ich „súboj“ pretavil do perfekcionisticky skombinovanej zmesi Griglákovej rockovo-pesničkárskej melodiky a Berkového psychedelického jazz-rocku. Samozrejme nie je možné bez povšimnutia obísť ani Lučeniča s Oláhom a hostí, ktorí taktiež prispeli nadmieru kvalitnými výkonmi. Nedá nespomenúť hlavne super nazvučenú basgitaru (žeby Rickenbacker?), ktorá nie je zaujímavá len svojim zvukom, ale hlavne precíteným prístupom Laca Lučeniča. Z albumu je priam cítiť záplavu emócií a pri počúvaní nie je problém predstaviť si drsnú hornatú krajinu so Slnkom práve sa prehupujúcim cez horizont, aby odkrylo pravú tvár tragédie pod končiarmi bielých Kordiller. Radosť zo života, nádej a krásu hôr konfrontovanú so smútkom, beznádejou a drsnosťou som ešte nepočul tak dokonale a verne vyjadrenú, ako na tomto opuse. Huascaran začína nadránom za štebotania „vtákov“, keď výprava vyráža za svojim cieľom. Skladbe „Huascaran I“ v prvej tretine dominujú bicie a bagitara, ktoré evokujú pokus o dobitie vrcholu a radosti z objavovania. Radosť, ktorú náhle prerušia nástojčivé klávesy a bicie, pripomínajúce nešťastné zemetrasenie, tieto sú ihneď nato vystriedané smutným (plačlivým) violončelom hosťujúceho Dezidera Pita a dramatickým piánom. Časť druhej polovičky kompozície je v plnej réžii Griglákovej gitary, ktorú odštartuje hlas ďalšieho hosťa, vokalistu Petra Oláha. Griglákove smutné sólo končí v „chaose“, nasledujúcom po prírodnej katastrofe. Aj napriek svojej dĺžke je úvodná kompozícia opusu schopná udržať pozornosť poslucháča a dokáže ho svojou precítenosťou doslova pohltiť. Druhá skladba v poradí, najrýchlejšia „80 000“ je soundtrackom k počítaniu obetí a odhaľovaniu škôd, práve v nej je asi najlepšie počuť už vyššie spomínaný „súboj“ medzi Griglákovým rockovým prístupom a Berkovou jazzovou psychedéliou. No ako to už s bitkami býva, aj v tomto prípade víťazí tretí... víťazom je FERMATA. V songu „Solidarity“, o niečo pomalšom oproti predchádzajúcemu, dostáva hlavné slovo Tomáš Berka so svojim syntetizátorom, ktorý dostal za úlohu vyrozprávať príbeh medzinárodnej solidarity a obnovy. Samozrejme, že príbeh nerozpráva sám a všetci štyria spoluhráči mu zdarne v práci pomáhajú. Záverečná „funky“ kompozícia s názvom „Huascaran II“ končí tam kde začínala prvá, zaránky pri štebote „vtákov“, no ešte predtým nám vyrozpráva príbeh vyrovnávania sa ľudí i prírody s katastrofou a s ich nádejami. Rozpráva nám taktiež príbeh kolegov mŕtvych horolezcov, ktorý na počesť svojich menej šťastných kolegov horu zdolali a na vrchole Huascaranu vztýčili československú vlajku. Huascaran je výborný symfonicko-progresívny jazzrock s miernymi odbočeniami k funky, latinu a dnes tak populárnému etnu.
V roku 1996 vychádza „Huascaran“ v reedícii a je doplnený o ďalšie tri kompozície, ktoré tento album nielen dopĺňajú, ale hlavne vynikajúco rozvíjajú... Pokračovanie Huascaran v kratučkom songu „15“, ovplyvnenom štýlom funk/fusion známom vďaka superkapele WEATHER REPORT a postavenom na latino rytmoch. V nasledujúcej skladbe „Valparaiso“, je možné vycítiť inšpirovanie sa u ďalších velikánov, u MAHAVISHNU ORCHESTRA. Pomalšia skladba plná zvratov umocňuje kontrast oboch protikladných polôh diela, ktoré sa snažili tvorcovia zdôrazniť, tragickú i víťaznú. Ako posledný sa medzi bonusmi objavuje „Perpetuum“. Ide o song, ktorý sa nezmestil na debutový album formácie a aj napriek tomu, že ide len o akýsi ostatok, perfektne zapadá do koncepcie albumu a stala sa z neho krásna optimistická bodka.
Fotografie: www.lucenic.sk
Dokonalý jazz-rockový míľnik (česko)slovenskej scény, ktorý spĺňa aj tie najprísnejšie kritéria.
František Griglák
- gitara, piáno, syntetizátor
Karol Oláh
- bicie, perkusie
Ladislav Lučenič
- basgitara
Tomáš Berka
- piáno, syntetizátor
hostia:
Dezider Pito
- violončelo
Peter Oláh
- vokál
1. Huascaran I
2. 80 000
3. Solidarity
4. Huascaran II
5. 15 (bonus re-issue 1996)
6. Valparaiso (bonus re-issue 1996)
7. Perpetuum (bonus re-issue 1996)
Live v Klube za zrkadlom (CD/DVD) (2007)
Fero Griglák & FERMATA - Next (2005)
X (1999)
Real Time (1994)
Simile (1991)
Ad Libitum (1984)
Generation (1981)
Biela planéta (1980)
Dunajská legenda (1980)
Huascaran (1977)
Pieseň z hôľ (1976)
Fermáta (1975)
Vydáno: 1977
Vydavatel: Opus
Stopáž: 38:58
Produkce: Ladislav Lučenič
Studio: Opus štúdio Hlohovec
-bez slovního hodnocení-
Mathrock z New Yorku, který nepidliká. Spíše přepíná mezi až doomovými hutnými riffy a prog metalovými kvapíky. Zajímavý stylový hybrid, s ostrým zvukem od Kurta Balloua.
Francouzi pokračují v cestě nastolené na minulém albu "Eroded" a znovu servírují svůj specifický pohled na moderní melodický progresivní rock/metal. Osobité kouzlo lehce vychladlo, ale skladby typu "Elevate" mají stále svou sílu.
Style over substance mi u Eggerse a remaku expresionistické klasiky tolik nevadí, hlavně když Jarin za kamerou opět maluje. Větší hřích je, že tahle předfreudiánská balada o překrveném klitorisu a vilném Rumunovi je dost anemická. Pár pohlednic nestačí.
V jednoduchosti je síla. Nikterak komplikovaná, leč skvěle poskládaná doom/post-metalová kolekce. PILLAR OF LIGHT doručili naléhavou, rozervanou a po emoční stránce velmi silně vybavenou desku. Láska na první poslech. Nejlepší skladba: "Infernal Gaze".
Poslouchat GIGAN je těžší než pracovat v kamenolomu. Až o Vánocích jsem se novou kolekcí konečně prokousal a opět došel k závěru, že Američané natočili skvělou desku. Čtvrtou skladbu však stále nezvládám. Lépe stravitelná je snad i plechovka hřebíků.
Švýcarská kapela představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Futuristický black metal, tentokrát s hodně experimentálními vlivy, které připomínají jiné projekty principála Colina Marstona, hlavně BEHOLD THE ARCTOPUS a DYSRHYTHMIA. To ale nic nemění na tom, že KRALLICE jsou silně znepokojiví a atmosféričtí.